Slægt Og Lokalhistorisk Forening.
Pt under opbygning
Referat ordinær generalforsamling 29-02-24
Slægts- og Lokalhistorisk Forening Referat fra ordinær generalforsamling afholdt i Sydfløjen, Knivholt Hovedgaard den 29. februar 2024.
1. Velkommen. Velkomst ved formand Anette Jørgensen.
2. Valg af dirigent. Lennart blev foreslået og valgt.
3. Formandens beretning. Beklager den lange beretning, men bestyrelsen og jeg har meget på hjertet. Det første år er gået, hvor vi som I ved, har været nødt til at flytte location, fra den bygning Frederikshavn Kommune i sin tid byggede til vores arkivalier. Foreningen har rødder sammen med Frederikshavns Museumsforening. Her begyndte enkelte af denne bestyrelses medlemmer at indsamle arkivalier og billeder tilbage i 1950’erne. Materialet opbevaredes i kælderen på Frederikshavn Gymnasium og loftet på Ørnevejens skole. Senere fik arkivet fast ophold med frivillig betjening i den gamle bademesters lejlighed i Maskinhallen, Skolegade. De startede foreningen den 17. januar 1978, og den har dermed i år eksisteret i 46 år. I 1986 flyttede de så ud i den nye arkivbygning på Bangsbo. Vi har ikke tidligere søgt tilskud fra kommunen til foreningen, da det hele jo bare kørte på skinner der ud af. Vi hjalp alle hinanden. Vi har imidlertid været nødt til at flytte fra den tidligere location, da vi jo er blevet nægtet adgang til vores arkivalier uden for arkivets åbningstider, samt samme tilgang til dem som tidligere, og vi har derfor været nødt til at starte forfra, som I medlemmer ønskede. Vi startede 2023 op med at holde vores møder i Maskinhallen. Der var desværre ikke nogen som mødte op, så vi blev ret hurtigt enige om, at stoppe med det. Ingen grund til at bruge foreningens penge på lokaler, hvor vi ikke fik nogen forbi. Vi prøvede så derfor at flytte på Knivholt, og startede op efter sommer. Det er dyrt, at starte op igen, og vi skal nu betale for at benytte vores lokaler. Lokaler, som allerede er for små. Vi har fået mange bøger, dokumenter, billeder, negativer mv. ind, og flere vil komme. Lokalet er ca. 12 m2 og når vi sidder fire fra foreningen med computere, så er der knap nok plads til vores gæster. Vi kan ikke sidde flere i lokalet og snakke samtidig, da er en dårlig akustik i rummet. Vi kan ganske enkelt ikke høre, hvad vi siger til hinanden. De fleste af vores gæster skriver sig i vores gæstebog. Nogle glemmer det, men vi prøver at huske folk på det. Dem vi har til foredrag, rundvisninger, arkivdag i Sydbyen og på biblioteket noterer vi hvor mange, som har været tilstede. Det er sjældent at der ikke er nogle borgere forbi når vi har arkivaften eller arkivdag. Pga. pladsmangel har Knivholt tilbudt os nogle andre lokaler. Lokaler, som kun bliver brugt af os, og hvor læsesal og magasin/arkiv bliver adskilt. Det er også lokaler, der er fremtidssikret på den måde, at vi kan udvide, når magasinet bliver for lille. Lokalerne er Energibyens tidligere lokaler her i Nordfløjen, inde ved siden af og på 1. sal. Det er selvfølgelig noget dyrere at leje disse lokaler, da andre ikke kan få adgang, og Knivholt skal have deres budget til at gå op. Vi giver nu ca. 5000 kr. om året, mens de nye p.t. kommer til at koste 5000 kr. om måneden for begge lokaler – dvs. 60.000 kr. om året inkl. Vand og varme. Det bliver uden rengøring ellers bliver lokalerne dyrere at leje. Vi skal derfor selv stå for rengøringen. Vi har derfor søgt KFU om 60.000 kr. i tilskud om året, således at vi kan sikre vores, eller rettere sagt - Frederikshavn kommunes borgeres arkivalier. Vi har ikke hørt noget til ansøgningen, men vi krydser fingre. Dog har det været en fordel at flytte. Vi har rystet posen og har tænkt nyt i mange henseender. Vi har ikke tidligere taget entré til vores foredrag, det er vi nødt til at gøre nu, ellers hænger vores budget ikke sammen. Der vil blive forskel på, om man er medlem af foreningen eller ej, priserne til vores arrangementer. Det har vi aldrig brugt før. Det var ganske enkelt ikke nødvendigt. Vi vil fortsætte, som vi plejer, med at holde foredrag, guidede ture og ture rundt i Vendsyssel. Det har foreningen altid gjort og det er en del af vores DNA. Som noget nyt møder vi borgerne der, hvor de er. Det vil sige én gang om måneden sidder vi i Sydbyens aktivitetscenter og hjælper seniorer på efterløn eller pensionister i alle aldre med slægtsforskning eller lokalhistorie. Det hænger også sammen med det, som man på Christiansborg er ved at snakke om mht. at få frivillige ud og lave frivilligt arbejde på ældrecentrene – vi er der som forening allerede. Dernæst er vi også at finde på biblioteket én gang om måneden, også for at hjælpe med slægtsforskning eller lokalhistorie. Her er det alle aldre vi hjælper. Vi har tænkt, at det jo ikke er os selv, vi er til for, men borgerne. De folk som afleverer arkivalier hos os ønsker specifikt, at vi stiller alle de ting de afleverer til rådighed for alle, og at vi gør meget ud af at fortælle, hvor de kommer fra. Det er nemlig ikke altid tilfældet på andre arkiver. Vi tilbyder ligeledes gratis foredrag på ældrecentrene om lokalhistorien (som frivillige), hvor vi også gerne tilrettelægger arrangementerne efter borgernes ønsker. Vi er med til at skabe et fundament således, at de ældre på plejecentrene kan få en bedre livskvalitet, og via dette give borgerne en positiv følelsesmæssig tilstand, som er med til at forbedre deres mentale sundhed. Ved at inddrage borgernes egne erindringer, kvikker de op og får en oplevelse af, at de stadig er med til at bidrage og derigennem danner vi grundlag for bedre livskvalitet. Ud over at borgerne vil få noget ud af foredragene, så er det også positivt for plejepersonalet, da de måske får et bedre indblik i borgernes tidligere liv, og dermed får en bedre forståelse for de enkelte borgere. De bliver bedre klædt på til den gode samtale med borgerne, og det kan være med til, at plejepersonalet nemmere kan udføre deres arbejde. Plejepersonalet får nu snakken med den ældre borger, og stresser ikke kun rundt og plejer, men gør rent faktisk det, som man valgte at blive SOSU’er for – nemlig at give de ældre en bedre livskvalitet ved at være til stede og lytte tillige med, at man udfører sit arbejde - plejepersonalet får også bedre livskvalitet/arbejdsmiljø. Glade ansatte giver glade beboere - glade beboere giver glade ansatte - ren win win. Vi vil, når der falder lidt ro på hele vores situation, også udarbejde noget materiale, som skolerne i Frederikshavn Kommune gratis kan benytte. Vi kan som forening være med til at vise eleverne, hvordan de finder ud af, hvor de kommer fra – slægtsforske. Selvom vi ikke har udarbejdet noget materiale til skolerne lige pt. får vi besøg af Læsø Skole, som kommer på lejrskole på Knivholt, og dem tilbyder vi et lille forløb og indblik i slægtsforskernes verden. Når det er skoler uden for kommunen, vil vi forlange et lille honorar på 475 kr. Ud over de ældre borgere og skolerne, så hjælper vi forfattere med vores lokalhistorie. De finder os via vores hjemmeside. Vi er i øjeblikket ved at hjælpe forfatter Lars Novrup Frederiksen med 3. del i en serie om en nonne/priorinde som ender i Vendsyssel og her på Knivholt i middelalderen. Vi hjælper nye med at forske i deres slægt – både unge og ældre. Det er mange år siden vi har haft så mange nye borgere forbi vores arkiv. Der er også mange, der benytter sig af tilbuddet i Sydbyen, og vi håber det samme kommer til at gøre sig gældende på biblioteket. Vores foredrag sidste år om Hans Hedtoft blev aflyst at personlige grunde. I maj havde vi møde med jer medlemmer. Et møde hvor vi talte om foreningens fremtid. Det stod hurtigt klart, at medlemmerne ikke ønskede os tilbage til Bangsbo så længe den ledelse som er der nu, sidder hvor de gør. Vores sommertur gik til Herregården Sæbygaard, og var et led i vores tur rundt i Vendsyssel for at besøge forskellige herregårde. Det var en rigtig god tur, hvor vi hørte om gårdens historie, og sluttede af med kaffe og kage i cafeen. I år bliver det en spændende tur til Odden. Vores medlemsblad blev sendt ud i august, og HJ kontorcenter sponserede trykningen af bladet. I september havde vi en ekstraordinær generalforsamling, hvor vi fik lavet nye vedtægter – de første siden 1987, så det må vi sige var tiltrængt. Vi havde også et kursus på biblioteket for nybegyndere. Et kursus hvor man også hørte om hvad Stadsarkivet kunne. Kurset var gratis, og var fint besøgt. For første gang blev der afholdt Folkemøde for frivillige i De frivilliges hus. Vi deltog med en bod, og fik snakket med borgere og politikere. Et godt arrangement, som vi håber vil blive afholdt igen. Vi deltog traditionen tro til Slægtens dag i Sæby, og i år er det vores tur til afholde arrangementet, og vi er så småt begyndt at planlægge. Vi hjælper Knivholt med historiske tekster, og deltager i deres brugerråd. Til jul var vi første gang med til Julemarked på Knivholt, hvor vi inviterede gæsterne indenfor. Vores eget julearrangement blev holdt på Museet Sognefogedgården. Ikke mange tilmeldte, men vi lærte at danse nissepolka og hørte om julens historie. Vi blev kontaktet af de folk, som står bag renoveringen af Ellinggaard inden de gik i gang. Man var interesseret i historien, og vi hjalp selvfølgelig så godt vi kunne. Vi samarbejder med Slatlandet, Frederikshavn Museumsforening, samt Museet Sognefogedgården med arrangementer. Vi inviterer hinanden og hjælper også gerne. Der ud over har vi to hjemmesider, som vi betaler til. Den ene er foreningens egen side – www.slffrh.dk, mens den anden er https://www.jens- ejgild.dk/index.htm som vi pt. er ved at finde en billigere side til, da den er alt for dyr, hvor vi har den nu. Siden har en omfattende samling af slægtsbøger fra Vendsyssel, samt transskriberede folketællinger og Skifteprotokoller. Transformatortårnet på Flade Kirkevej er også vores. Vi har i mange år skiftet ruderne i det, men har nu opgivet. Så snart vi får sat nye i, bliver de smadret. Vi mangler dog nøglen som Kystmuseet har. Dernæst har vi et tilbud liggende på bærbare computere, skærme, printer, egen internetadgang (det på Knivholt fungerer ikke optimalt, og er ikke hensigtsmæssigt når vi sidder mange på arkivet i vores åbningstid), Office pakken mv. således, at det vi registrerer kommer til at ligge på en ekstern server. Denne investering medfører, at vi ikke bruger vores egne til at registrere på. Alle de arkivalier, som bliver indleveret og registreret, vil Frederikshavn Stadsarkiv få ubegrænset adgang til, da vi har et godt samarbejde med dem. Til denne investering har vi udarbejdet en fondansøgning. Der vil dog blive et årligt gebyr på diverse ting, som vi skal tage ud af vores budget. Af andre foreninger er vi medlem af Dansk Lokal Historisk Forening, og vi har planer om at blive medlem af Sammenslutningen af Lokalhistoriske Arkiver. Alt det her gør at vi som forening er med til, som frivillige, at bidrage med en del forskellige tiltag til borgerne i Frederikshavn Kommune. Vi håber derfor, at man i KFU vil se positivt på vores ansøgning om optagelse som lokalhistorisk forening i puljen til lokalhistoriske foreninger, samt ansøgningen om 60.000 kr. til lokaletilskud, således at vi også fremadrettet vil kunne tilbyde denne service gratis. Ledelsen på Kystmuseet – tja vi havde mødet med direktøren på Kystmuseet og formanden for museet. Aldrig, som i aldrig nogensinde er vi blevet talt sådant til. Vi blev råbt og skreget af, alt mens vi selv sad og tog imod. Det var dette som var en af grundene til, at medlemmerne ikke ønskede et samarbejde. Kommunen forsøgte at mægle, hvilket ikke lykkedes. Der blev efterfølgende foreslået nogle tidspunkter hvor vi kunne komme på arkivet, men de forhold som museet gav, ønskede I som medlemmer ikke, og vi takkede derfor nej. Vi tog igen kontakt med dem i sommer, for at få nogle ting udleveret, men blev af Frederikshavn Kommune rådet til ikke at tage direkte kontakt til dem mere for ikke at forplumre noget. Vi har derfor indtil videre kun kommunikeret gennem kommunen, som vi blev anbefalet. Ledelsen på Kystmuseet kalder os uprofessionelle mv. i deres bestyrelsesreferat, som ligger tilgængelig på nettet. Jeg som formand, bliver nævnt næsten hver gang i en eller anden omfang, og iflg. mine samtaler med kommunen er det ikke helt sandheden som ledelsen fortæller bestyrelsen. Har I spørgsmål til disse referater er I velkommen til at kontakte mig, hvis der er noget af det som bliver nævnt omkring foreningen, som I ikke kan forstå.
Kommentarer til beretningen: Generalforsamlingen takkede formanden.
5. Kassererens fremlæggelse af regnskabet. Regnskabet blev godkendt. Kassereren informerede generalforsamlingen om, at foreningen skifter pengeinstitut fra SparNord Bank til Sparekassen Danmark, da gebyrer på forskellige tjenester ikke er så høje som i SparNord Bank. 6. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer i lige år. Anette Jørgensen og Carl Erik Birk blev genvalgt til bestyrelsen. Valgt i 2024.
7. Valg af suppleanter. Dorte Krogsgaard blev valgt.
8. Valg af revisor. Bent Bæch blev valgt.
9. Eventuelt. Der var intet under dette punkt.